Click-Through Rate (CTR): Hvad det er, og hvordan vi beregner det

Sidst opdateret den torsdag den 2. juni 2022

Click-through rate (CTR) er den procentdel af personer, der støder på dit indhold i SERP'erne (impressions) og derefter klikker sig videre for at se indholdet (clicks).

Det er vigtigt at have en høj CTR, hvis du vil have succes med en SEO-kampagne, for jo flere klik du får, jo mere organisk trafik vil din hjemmeside se.

I denne artikel vil du lære:

  • Hvordan vi beregner CTR hos AccuRanker
  • Faktorer, der påvirker CTR
  • Hvordan du forbedrer din CTR

Hvordan beregnes click-through rate?

Hvis vi altid kendte antallet af visninger og klik for alle resultater på SERP, ville det være nemt at udregne CTR! I dette tilfælde beregnes CTR ganske enkelt som det samlede antal klik, et link får, divideret med det samlede antal visninger. Resultatet ganges med 100 for at få tallet i procent.

Formlen ser således ud:

CTR = (Antal klik / Visninger) x 100%.

Så hvis dit opslag f.eks. havde 2000 visninger i søgemaskinerne, og 250 personer klikkede på det, ville CTR blive beregnet på denne måde:

CTR = (250 / 2000) x 100% = 12,5%.

Sådan beregnes click-through rate med AccuRanker

Da data for visninger og klik ikke altid er tilgængelige - selv ikke i Google Search Console - er den manuelle tilgang, der er beskrevet ovenfor, ikke altid mulig. Det gælder især, hvis du også er interesseret i dine konkurrenters CTR og CTR for ranks, du ikke ejer! Derfor har vi hos AccuRanker taget CTR-beregning til det næste niveau ved at introducere vores proprietære Al-model for at give dig CTR-estimater for hver af dine og dine konkurrenters søgeordsrangeringer.

Teknisk set ser det nogenlunde sådan her ud:

Vi har trænet en machine learning-model på millioner af SERP'er og tilhørende klikrater for hvert resultat. Machine learning-modellen tager både generelle funktioner fra SERP'en og funktioner for de enkelte placeringer og udsender en CTR for hver placering på SERP'en.

Features for the individual ranks and outputs a CTR for each rank on the SERP

I alt bruger modellen mere end 80 forskellige inputfunktioner til at bestemme klikfrekvensen. Denne datadrevne tilgang gør det muligt at forudsige klikrater med hidtil uset nøjagtighed.

Hvordan kan jeg bruge CTR med AccuRanker?

Det nye CTR-felt introduceres flere steder i AccuRankers brugergrænseflade, lige fra søgeordstabellen til Organic Site Explorer. For eksempel kan du i AccuRankers Keyword Discovery se søgeord, du ikke sporer, men som du i øjeblikket rangerer på. Du kan se den gennemsnitlige månedlige søgevolumen for hvert søgeord, din placering i SERP'erne og meget mere, nu inklusive CTR! Vi tager det endda et skridt videre ved også at fortælle dig den maksimale CTR for et givent søgeord, hvis de indtager den bedste plads i SERP'erne, oftest (men ikke altid!) rang 1.

keyword discovery with ctr

Du kan endda segmentere de søgeord, du rangerer efter, efter CTR og max CTR ved hjælp af filterfunktionen!

Filters with ctr to segment keywords you rank for

Tip: Med disse data kan du oprette et gemt segment af søgeord/indhold, som du ønsker at overvåge.

Create a saved segment of keywords/content you want to monitor with CTR

En god case for virksomheder og SEO-bureauer

Hvis du er et SEO-bureau eller en in-house SEO i en virksomhed, er det vigtigt at bakke dine beslutninger op over for din kunde eller chef med data. Den, du rapporterer til, vil have sikkerhed for, at dine anbefalinger er effektive.

AccuRankers dynamiske CTR-funktion vil hjælpe dig med at forudsige din trafik mere præcist og gøre det lettere at bevise, hvorfor det er vigtigt at forfølge et bestemt søgeord eller tage en bestemt kampagnehandling.

Hvis du f.eks. arbejder for en hjemmeside, der rangerer som nr. 3 på søgeordet "sorte herresko". Lad os sige, at søgevolumen for dette søgeord er 220.000 om måneden, og at du kun får 10 procent af trafikken - 22.000 månedlige organiske besøg.

Hvis du ved, at CTR for position 1 på SERP for dette søgeord i gennemsnit er 40% - 88.000 månedlige organiske besøg, kan du henvende dig til din kunde eller chef med disse data for at vise, hvorfor du vil forsøge at forbedre din placering for dette søgeord. Det vil være meget lettere at argumentere for din sag, når du har data til at bakke den op.

Faktorer, der påvirker CTR

1. SERP-layout

Jeg nævnte tidligere, at vi bruger over 80 forskellige inputfunktioner fra SERP til at bestemme klikfrekvensen.

Nogle af de funktioner, modellen bruger, omfatter:

  • Pixel-positionen for hvert resultat. Pixelposition måler din rangering i pixels. Og jo flere pixels de øverste søgeresultater optager, jo længere ned vil andre resultater blive skubbet på SERP'erne.

  • Hvad er søgeordets længde? Søgeord med lang hale har tendens til at have en højere klikrate.

  • Om søgeordene indeholder nogle særlige sætninger. For eksempel har brandede søgeforespørgsler normalt en højere CTR på toppositioner end ikke-brandede. Det skyldes, at brugerne forsøger at finde en bestemt hjemmeside ved at tilføje brandnavnet.

  • Om titlen på resultatet og søgeordet er ens. Søgere er mere tilbøjelige til at klikke på et resultat, når titlen ligner det søgeord, de søgte efter.

  • Om siden har google maps, billedpakker, annoncer eller andre SERP-funktioner.

accuranker in google search

Bemærk: Disse funktioners indvirkning på klikfrekvensen er indbyrdes afhængige. For eksempel vil den samlede mængde plads, som de enkelte resultater optager på SERP, påvirke modellen forskelligt fra mobil sammenlignet med desktop-resultater.

Med AccuRanker kan du også se, hvilke SERP-funktioner hvert søgeord, du rangerer efter, har.

2. Google-annoncer

At ligge nummer et i SERP'erne garanterer ikke en høj klikrate. Hvis der f.eks. er stor konkurrence på AdWords og Google Shopping for det pågældende søgeord, kan klikraten være under 5% for rang 1.

Når jeg f.eks. søger efter "herresko", er Google Shopping-annoncer de første resultater, jeg ser.

Google search for men shoes

Det betyder, at den hjemmeside, der ligger nummer et på søgeordet, måske ikke får så mange klik, fordi den konkurrerer med annoncer.

3. Optimering af uddrag

Featured snippets og videnspaneler på SERP påvirker også CTR negativt. Det skyldes, at brugeren måske ikke behøver at klikke på linket for at få de oplysninger, han eller hun søger efter.

AccuRankers machine learning-model tager højde for alt dette (og meget mere), når den giver estimater for klikfrekvensen for alle rækker på både mobil og desktop.

Sådan forbedrer du din klikrate

Her er nogle effektive måder, du kan øge din organiske CTR på:

1. Implementer strukturerede data

Implementering af strukturerede data på din hjemmeside vil hjælpe søgemaskinernes algoritmer til bedre at forstå dit indhold ved at ændre det til kode, som algoritmen nemt kan behandle. Det vil gøre det muligt for algoritmen at vise interaktive søgeresultater kaldet rich snippets.

Og da folk engagerer sig mere i interaktivt indhold, vil dine indlæg få en højere organisk CTR. Andre fordele ved rich snippets er, at de vises øverst i SERP'erne, giver mere information om indholdet og er mere visuelt tiltalende end almindelige snippets.

Du kan bruge det til at implementere strukturerede data. Almindelige skematyper omfatter artikel, video, FAQ, lokal virksomhed, organisation, produkt og tilbud, anmeldelse og begivenheder.

2. Brug nøgleord med lang hale

At bruge long-tail keywords i dine title tags og overskrifter er en effektiv måde at øge din CTR på. Longtail-søgeord matcher søgerens intention og får derfor flere klik. Der er også mindre konkurrence om longtail-søgeord, så chancerne for, at indholdet rangerer på den første side i SERP, er større.

3. Skriv optimerede metabeskrivelser

Metabeskrivelser er tekststykker, der vises under dine titeltags på resultatsiderne. En metabeskrivelse informerer brugerne om, hvad sidens indhold handler om, og når den er optimeret korrekt, vil den få dem til at klikke. Her er nogle måder, du kan optimere din metabeskrivelse på:

  • Du har op til 155 tegn til at formidle dit budskab, så gør det specifikt og relevant.

  • Brug en aktiv stemme, og gør den handlingsorienteret. Din metabeskrivelse er en invitation til brugeren om at klikke på dit opslag. Du skal vise, hvad de får ud af at klikke på dit link.

  • At inkludere en call-to-action som "lær mere" kan også hjælpe med at få flere til at klikke.

  • Vis specifikationer, hvor det er muligt. Du kan inkludere ting som tekniske specifikationer, pris eller SKU i dine metabeskrivelser. Hvis besøgende leder efter den specifikke information, vil de højst sandsynligt klikke på den.

4. Skriv kreative title tags

Dit title tag er det første, brugerne ser i SERP'erne, så du skal sørge for, at det fanger deres opmærksomhed. Tag dig tid til at gøre dine titler overbevisende og samtidig relevante for din målgruppe. Andre tips til at forbedre dine titler inkluderer:

  • Tilføj parenteser i dine titler. En undersøgelse fra HubSpot viser, at tilføjelse af overskrifter i titler øger CTR med 40%.
  • En anden undersøgelse fra Backlinko viste, at tilføjelse af spørgsmål til dit title tag øger CTR med 14,1%. Undersøgelsen viste også, at tilføjelse af kraftord, tal og nøgleord til dine titeltags vil øge den organiske CTR betydeligt.

5. Lokaliser dit indhold

I 4. kvartal 2021 stod mobile enheder for 63 procent af besøgene på organiske søgninger. Og da de fleste mobile enheder har lokation slået til, bruger Google dette til at give lokaliserede søgeresultater til søgere. Så ved at skabe lokaliseret indhold kan du nå ud til kunder, der allerede er på udkig efter det, du sælger eller tilbyder.

Du kan lokalisere dine indlæg ved at tilføje din placering i dit indhold eller din metabeskrivelse. Du kan også opføre dit indhold på Google My Business (<https://www.google.com/business/>). Det vil øge dine chancer for at dukke op øverst i SERP'erne for lokale søgninger.

6. Forbedr hastigheden på din hjemmeside

Et klik tæller først, når en besøgende lander på din hjemmeside. Hvis det tager for lang tid at indlæse din hjemmeside, vil de besøgende hurtigt hoppe af. Det er afgørende at reducere dine sideindlæsningstider, da undersøgelser viser, at hvis dine sider tager mere end 5 sekunder at indlæse, kan din afvisningsprocent stige med op til 38%.

Derudover er hastigheden på din side afgørende, da Google bruger webkerneværdier og sideoplevelse som rankingfaktorer. Du er nødt til at rangere højt i første omgang for at få betydelige klik.

Indpakning

Din organiske CTR er afgørende, hvis du vil have dit indhold til at klare sig godt i SERP'erne. Hvis du ikke optimerer dit indhold til klik, betyder det, at du går glip af potentiel trafik. Tipsene i denne artikel vil hjælpe dig med at komme i gang.

Og hvis du ikke allerede er begyndt at beregne CTR, skal du sørge for at tjekke AccuRanker ud. Det er det ultimative SERP rank tracker-værktøj, der hjælper dig med at øge din organiske trafik i dag. Start din 14 dages gratis prøveperiode - intet kreditkort er nødvendigt.

Anbefalede artikler

Udviklingen af SERP-funktioner: Vigtige ændringer og hvordan man tilpasser sig

Udviklingen af SERP-funktioner: Vigtige ændringer og hvordan man tilpasser sig

AI-oversigter - sådan vil det påvirke din SEO

AI-oversigter - sådan vil det påvirke din SEO

Er Google Merchant Centre-parameteren (srsltid) ved at skabe kaos i dine SERP'er?

Er Google Merchant Centre-parameteren (srsltid) ved at skabe kaos i dine SERP'er?

Øg din synlighed
Øg din synlighed, øg din forretning

Øg din synlighed, øg din forretning

Udforsk verdens hurtigste og mest præcise rank tracker for dybdegående SEO-indsigt. Aftal et møde for at afdække væksttaktikker, der skiller dig ud i det digitale landskab.
Planlæg et møde
Luk