Klikkausprosentti (CTR): Mikä se on ja miten se lasketaan

Viimeksi päivitetty torstaina 2. kesäkuuta 2022

Klikkausprosentti (Click-through rate, CTR) on niiden ihmisten prosenttiosuus, jotka törmäävät sisältöösi SERP:ssä (näyttökerrat) ja sitten klikkaavat sisältöä (klikkaukset).

Korkea CTR on olennaisen tärkeää, jos haluat menestyä SEO-kampanjassa, sillä mitä enemmän klikkauksia saat, sitä enemmän orgaanista liikennettä sivustollesi tulee.

Tässä artikkelissa opit:

  • Miten laskemme CTR:n AccuRankerissa?
  • CTR:ään vaikuttavat tekijät
  • Miten voit parantaa CTR:ääsi

Miten click-through rate lasketaan?

Jos tietäisimme aina kaikkien SERP:n tulosten näyttökertojen ja klikkausten määrän, CTR:n laskeminen olisi helppoa! CTR lasketaan tässä tapauksessa yksinkertaisesti linkin saamien klikkausten kokonaismääränä jaettuna näyttökertojen kokonaismäärällä. Tulos kerrotaan 100:lla, jotta saadaan prosenttiluku.

Kaava näyttää tältä:

CTR = (klikkausten määrä / näyttökerrat) x 100 %.

Jos esimerkiksi viestilläsi on 2000 hakukoneosumaa ja 250 ihmistä klikkaa sitä, CTR lasketaan seuraavasti:

CTR = (250 / 2000) x 100 % = 12,5 %.

Miten klikkausprosentti lasketaan AccuRankerilla?

Koska näyttökertoja ja klikkauksia koskevat tiedot eivät aina ole saatavilla - edes Google Search Console -palvelussa - edellä kuvattu manuaalinen lähestymistapa ei ole aina mahdollinen. Tämä pätee erityisesti, jos olet kiinnostunut myös kilpailijoitesi CTR-arvoista ja niiden sijoitusten CTR-arvoista, joita et omista! Siksi me AccuRankerilla olemme vieneet CTR-laskennan seuraavalle tasolle ottamalla käyttöön oman Al-mallimme, jonka avulla saat CTR-arviot jokaiselle omalle ja kilpailijoidesi avainsanapaikalle.

Teknisesti se näyttää jotakuinkin tältä:

Olemme kouluttaneet koneoppimisen mallin miljoonille SERP-listoille ja niihin liittyville klikkausmäärille kunkin tuloksen osalta. Koneoppimismalli ottaa huomioon sekä SERP:n yleiset piirteet että yksittäisten sijoitusten piirteet ja antaa CTR-arvion kullekin sijoitukselle SERP:ssä.

Features for the individual ranks and outputs a CTR for each rank on the SERP

Malli käyttää yhteensä yli 80 erilaista piirrettä määrittäessään klikkausprosentin. Tämä tietoon perustuva lähestymistapa mahdollistaa klikkausprosenttien ennustamisen ennennäkemättömällä tarkkuudella.

Miten voin käyttää CTR:ää AccuRankerin kanssa?

Uusi CTR-kenttä otetaan käyttöön useissa AccuRanker-käyttöliittymän paikoissa, kaikkialla avainsanataulukosta Organic Site Exploreriin. Esimerkiksi AccuRankerin avainsanahakemistossa voit tarkastella avainsanoja, joita et seuraa, mutta joilla sijoitut tällä hetkellä. Näet kunkin avainsanan keskimääräisen kuukausittaisen hakumäärän, sijoituksesi SERP:ssä ja paljon muuta, nyt myös CTR:n! Menemme vielä askeleen pidemmälle kertomalla myös tietyn avainsanan maksimi CTR:n, jos se on parhaalla sijalla SERP:ssä, useimmiten (mutta ei aina!) sijalla 1.

keyword discovery with ctr

Voit jopa segmentoida avainsanoja CTR:n ja maksimi CTR:n mukaan suodatintoiminnon avulla!

Filters with ctr to segment keywords you rank for

Vinkki: Näiden tietojen avulla voit luoda tallennetun segmentin avainsanoista/sisällöstä, joita haluat seurata.

Create a saved segment of keywords/content you want to monitor with CTR

Yritysten ja SEO-toimistojen perustelut

Jos olet SEO-toimisto tai yrityksen sisäinen SEO, on oleellista, että voit tukea päätöksiäsi asiakkaallesi tai pomollesi tietojen avulla. Se, jolle raportoit, haluaa varmuuden siitä, että suosituksesi ovat tehokkaita.

AccuRankerin dynaaminen CTR-toiminto auttaa sinua ennustamaan liikennettäsi tarkemmin ja helpottaa todistamaan, miksi tietyn avainsanan tavoittelu tai tietyn kampanjatoimen toteuttaminen on välttämätöntä.

Jos esimerkiksi työskentelet verkkosivuston puolesta, joka on sijalla 3 hakusanalla "miesten kengät mustat". Oletetaan, että tämän hakusanan hakuvolyymi on 220 000 kuukaudessa, ja sinä saat vain 10 prosenttia liikenteestä - 22 000 kuukausittaista orgaanista käyntiä.

Jos tiedät, että tämän avainsanan sijalla 1 SERP:ssä CTR on keskimäärin 40 prosenttia - 88 000 kuukausittaista orgaanista käyntiä, voit lähestyä asiakastasi tai esimiestäsi näiden tietojen avulla ja osoittaa, miksi haluat yrittää parantaa sijoitustasi kyseisellä avainsanalla. On paljon helpompaa esittää asiasi, kun sinulla on tietoja sen tueksi.

CTR:ään vaikuttavat tekijät

1. SERP-asettelu

Mainitsin aiemmin, että käytämme yli 80 erilaista SERP:n syöttöominaisuutta klikkausprosentin määrittämiseen.

Joitakin mallin käyttämiä ominaisuuksia ovat mm:

  • Kunkin tuloksen pikselin sijainti. Pixel Position mittaa sijoitusta pikseleinä. Mitä enemmän pikseleitä ykköshakutulokset vievät, sitä alemmas muut tulokset työnnetään SERP:ssä.

  • Mikä on avainsanan pituus? Pitkät avainsanat ovat yleensä korkeamman klikkausprosentin omaavia.

  • Sisältävätkö avainsanat joitakin erikoislauseita. Esimerkiksi merkkituotteiden hakukyselyillä on yleensä korkeampi CTR-arvo ylimmillä sijoilla kuin ei-merkkituotteiden hakukyselyillä. Tämä johtuu siitä, että käyttäjät yrittävät löytää tietyn verkkosivuston lisäämällä brändin nimen.

  • Ovatko tuloksen otsikko ja avainsana samankaltaisia. Hakijat klikkaavat todennäköisemmin tulosta, jos sen otsikko on samankaltainen kuin heidän hakemaansa avainsanaa.

  • Onko sivulla Google Maps, kuvapaketteja, mainoksia tai muita SERP-ominaisuuksia.

accuranker in google search

Huomautus: Näiden ominaisuuksien vaikutus klikkausprosenttiin on riippuvainen toisistaan. Esimerkiksi se, kuinka paljon tilaa yksittäiset tulokset vievät yhteensä SERP:ssä, vaikuttaisi malliin eri tavalla mobiilissa kuin työpöytätuloksissa.

AccuRankerin avulla voit myös nähdä, mitä SERP-ominaisuuksia kullakin sijoittamallasi avainsanalla on.

2. Google-mainokset

Sijoittuminen ykköseksi SERP:ssä ei takaa korkeaa klikkausprosenttia. Jos esimerkiksi AdWords-kilpailu ja Google Shopping ovat kyseiselle avainsanalle suuria, klikkausprosentti voi olla alle 5 % sijalla 1.

Kun esimerkiksi haen hakusanalla "miesten kengät", Google Shopping -mainokset ovat ensimmäiset tulokset, jotka näen.

Google search for men shoes

Tämä tarkoittaa sitä, että hakusanalla ykkössijalla oleva verkkosivusto ei välttämättä saa paljon klikkauksia, koska se kilpailee mainosten kanssa.

3. Snippetin optimointi

SERP:ssä olevat Featured snippetit ja tietopaneelit vaikuttavat myös negatiivisesti CTR:ään. Tämä johtuu siitä, että käyttäjän ei välttämättä tarvitse klikata linkkiä saadakseen etsimänsä tiedon.

AccuRankerin koneoppimismalli ottaa kaiken tämän (ja paljon muuta) huomioon antaessaan klikkausprosenttiarvioita kaikille sijoille sekä mobiilissa että työpöydällä.

Miten parannat klikkausprosenttiasi

Seuraavassa on muutamia tehokkaita tapoja, joilla voit lisätä orgaanista CTR:ääsi:

1. Ota käyttöön jäsennelty data

Strukturoitujen tietojen toteuttaminen verkkosivustollasi auttaa hakukoneiden algoritmeja ymmärtämään sisältösi paremmin muuttamalla sen koodiksi, jota algoritmi voi helposti käsitellä. Näin algoritmi voi näyttää interaktiivisia hakutuloksia, joita kutsutaan rich snippeteiksi.

Ja koska ihmiset sitoutuvat enemmän vuorovaikutteiseen sisältöön, viesteissäsi näkyy enemmän orgaanista CTR:ää. Muita rich snippettien etuja ovat se, että ne näkyvät SERP:n yläosassa, antavat enemmän tietoa sisällöstä ja ovat visuaalisesti houkuttelevampia kuin tavalliset snippetit.

Voit käyttää sitä strukturoitujen tietojen toteuttamiseen. Yleisiä skeematyyppejä ovat artikkeli, video, usein kysytyt kysymykset, paikallinen yritys, organisaatio, tuote ja tarjous, arvostelu ja tapahtumat.

2. Käytä pitkähäntäisiä avainsanoja

Pitkähäntäisten avainsanojen käyttäminen otsikkotageissa ja otsikoissa on tehokas tapa lisätä CTR:ää. Long-tail-avainsanat vastaavat hakijan aikomusta ja saavat näin ollen enemmän klikkauksia. Pitkänhäntäisillä avainsanoilla on myös vähemmän kilpailua, joten sisällön mahdollisuudet sijoittua SERP:n ensimmäiselle sivulle ovat suuremmat.

3. Kirjoita optimoidut metakuvaukset

Metakuvaukset ovat tekstinpätkiä, jotka näkyvät otsikkotunnisteiden alapuolella tulossivuilla. Metakuvaus kertoo käyttäjille, mistä sivun sisällössä on kyse, ja kun se on oikein optimoitu, se pakottaa heidät klikkaamaan. Seuraavassa on muutamia tapoja, joilla voit optimoida metakuvauksesi:

  • Sinulla on enintään 155 merkkiä viestisi välittämiseen, joten tee siitä täsmällinen ja merkityksellinen.

  • Käytä aktiivista ääntä ja tee siitä toiminnallinen. Metakuvauksesi on kutsu käyttäjälle klikata viestiäsi. Sinun on näytettävä, mitä he saavat klikkaamalla linkkiäsi.

  • Toimintakutsu, kuten "lisätietoja", voi myös auttaa klikkausten lisäämisessä.

  • Näytä tekniset tiedot mahdollisuuksien mukaan. Voit sisällyttää metakuvauksiin esimerkiksi teknisiä tietoja, hinnan tai SKU:n. Jos kävijät etsivät kyseisiä tietoja, he todennäköisesti klikkaavat niitä.

4. Kirjoita luovia otsikkotageja

Otsikkotunnisteesi on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät SERP:ssä, joten sinun on varmistettava, että se kiinnittää heidän huomionsa. Käytä aikaa tehdäksesi otsikoistasi pakottavia ja samalla kohderyhmällesi merkityksellisiä. Muita vinkkejä otsikoiden parantamiseen ovat mm:

  • Lisää otsikoihin sulkeita. HubSpotin tutkimus osoittaa, että otsikoiden lisääminen otsikoihin lisää CTR:ää 40 %.
  • Toisessa Backlinkon tekemässä tutkimuksessa todettiin, että kysymysten lisääminen otsikkotunnisteeseen lisää CTR:ää 14,1 %. Tutkimus osoitti myös, että voimasanojen, numeroiden ja avainsanojen lisääminen otsikkotageihisi lisää merkittävästi orgaanista CTR:ää.

5. Paikallista sisältösi

Vuoden 2021 neljännestä vuosineljänneksestä lähtien mobiililaitteiden osuus orgaanisten hakujen käynneistä oli 63 prosenttia. Ja koska useimmissa mobiililaitteissa on sijainti päällä, Google käyttää tätä tarjotakseen hakijoille paikannettuja hakutuloksia. Luomalla paikallistettua sisältöä voit siis tavoittaa korkean intentiotason asiakkaat, jotka jo etsivät sitä, mitä myyt tai tarjoat.

Voit lokalisoida julkaisusi lisäämällä sijaintisi sisältöön tai metakuvaukseen. Voit myös listata sisältösi [Google My Business (https://www.google.com/business/)) -palveluun. Tämä lisää mahdollisuuksiasi näkyä SERP-listan kärjessä paikallisissa hakukyselyissä.

6. Paranna verkkosivustosi nopeutta

Klikkaus lasketaan vasta, kun kävijä laskeutuu verkkosivustollesi. Jos verkkosivustosi latautuminen kestää liian kauan, kävijät hyppäävät nopeasti pois. On ratkaisevan tärkeää lyhentää sivujen latausaikoja, sillä tutkimukset osoittavat, että jos sivujesi lataaminen kestää yli 5 sekuntia, hyppyprosentti voi kasvaa jopa 38 prosenttia.

Lisäksi sivustosi nopeus on olennaisen tärkeä, sillä Google käyttää verkkosivujen ydintoimintoja ja sivukokemusta sijoitustekijöinä. Sinun on sijoituttava korkealle ensimmäisellä sijalla saadaksesi merkittäviä klikkauksia.

Lopuksi

Orgaaninen CTR on olennainen, jos haluat, että sisältösi menestyy hyvin SERP-listalla. Jos et optimoi sisältöäsi klikkauksia varten, menetät potentiaalista liikennettä. Tämän artikkelin vinkit auttavat sinua pääsemään alkuun.

Ja jos et ole vielä aloittanut CTR:n laskemista, tutustu AccuRankeriin. Se on ehdoton SERP-järjestyksen seurantatyökalu, jonka avulla voit aloittaa orgaanisen liikennöinnin lisäämisen jo tänään. Aloita 14 päivän ilmainen kokeilujakso - luottokorttia ei tarvita.

Peter Emil Tybirk

Artikkeli:

Peter Emil Tybirk

Vanhempi ohjelmistosuunnittelija AccuRankerissa

Peter Emil Tybirk on AccuRankerin vanhempi ohjelmistosuunnittelija.

Suositellut artikkelit

SERP-ominaisuuksien kehitys: Muutokset ja sopeutuminen

SERP-ominaisuuksien kehitys: Muutokset ja sopeutuminen

AI Overviews - Näin se vaikuttaa SEO:si

AI Overviews - Näin se vaikuttaa SEO:si

Aiheuttaako Googlen kauppakeskuksen parametri (srsltid) tuhoa SERP:ssäsi?

Aiheuttaako Googlen kauppakeskuksen parametri (srsltid) tuhoa SERP:ssäsi?